پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182880
تأييديه تحصيلي ۸۲ درصد گران شد
تاریخ انتشار : 1394/06/19 09:07:17
نمایش : 1787
کنار گذاشته شدن پست از ارائه خدمات تأييديه تحصيلي آموزش و پرورش، قيمت اين خدمت را ۸۲ درصد گران کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، آمار سالانه وزارت آموزش و پروش نشان مي‌دهد همه ساله حدود يک ميليون و سيصد هزار دانش آموز سال آخر متوسطه که در امتحانات نهايي شرکت مي‌کنند موفق به اخذ ديپلم مي‌شوند.

خروجي‌هاي آموزش و پرورش در کنکور دانشگاه‌ها يا اشتغال در مؤسسات دولتي و شرکت‌ها نياز به استعلام مدرک تحصيلي خود دارند که اين فرايند را در آموزش و پرورش به تأييديه تحصيلي مي‌شناسند.

در سال‌هاي گذشته براي ارائه تأييديه تحصيلي به سازمان يا ارگان‌ها، مي‌توانستيم در هر زمان به دفاتر پستي مراجعه و روند دريافت اين تأييديه را طي کنيم؛ قبول شدگان در کنکور نيز هنگام مراجعه به دانشگاه مورد نظرشان جهت ثبت‌نام با ميز پست مواجه مي‌شدند که عملا روند دريافت تأييديه تحصيلي را راحت‌تر مي‌کرد.

ارائه سرويس تأييديه تحصيلي فارغ‌التحصيلان آموزش و پرورش از سال ۷۸ در شبکه پستي با همکاري وزارت آموزش و پرورش براساس قبول درخواست و ارام در واحدهاي پستي کشور به متقاضيان تأييديه تحصيلي با استفاده از سرويس پيشتاز ارائه مي‌گرديد.

فرايند نيز به اين شکل بود که متقاضي به باجه پستي مراجعه و فرم تقاضا را به همراه تصوير مدرک تحصيلي و اخذ نشاني سازمان و نهاد آموزشي درخواست کننده، تکميل مي‌کرد.
در گام بعدي و بعد از کنترل فرم و مدارک مربوطه توسط پست، ارسال مدارک ثبت‌نامي و اخذ وجوه مربوطه به ادارت کل آموزش و پرورش صورت مي‌گرفت.

در نهايت نيز جوابيه گواهي‌هاي صادره از آموزش و پرورش قبول و توسط پست به نشاني‌هاي اعلام شده توزيع مي‌شد.

اين رويه تا پايان سال گذشته در تمامي دفاتر پستي کشور با قيمت ۷۶۰۰ تومان انجام مي‌شد که با ۲۰۰۰ تومان سهم آموزش و پرورش و ۸ درصد ماليات بر ارزش افزوده رقمي حدود ۹۶۰۰ تومان مي‌شد.

اما از امسال آموزش و پرورش فرايند الکترونيکي را به اين شکل که ثبت‌نام‌ها در سايت اين وزارتخانه توسط دفاتر پيشخوان صورت مي‌گيرد را پيش کشيده است که هزينه اخذ شده از متقاضيان را ۱۷۵۰۰ تومان کرده است.

اين در حالي است که اگر گواهي صادر شده از طريق پيک موتوري ارسال گردد مبلغ هزينه پيک به علاوه ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده هم به آن اضافه مي‌شود.

دليل تغيير رويکرد وزارت آموزش و پرورش در همکاري با شبکه گسترده و مويرگي پست معلوم نيست؛ اگر اين وزارتخانه به دنبال الکترونيکي کردن فرايندهاست قطعا پست مي‌توانست اين خدمت را از طريق درگاه الکترونيک ارائه دهد.

اگر هم هدف اين وزارتخانه کاهش هزينه‌ها بوده که حداقل ۸۲ درصد بر هزينه متقاضيان تأييديه تحصيلي افزوده است.

از سويي ديگر دفاتر پيشخوان هم‌اکنون در ارائه بسياري از خدمات خود وابستگي کامل به شبکه پست دارند و به نظر مي‌رسد در اين تفاهمنامه نيز از شبکه پستي براي ارائه تأييديه تحصيلي به مراکز درخواست کننده استفاده کنند، که در اين صورت لقمه را دور سر گردانده و فقط باعث افزايش هزينه‌ها شده‌ايم.

نکته قابل تأمل اين است که شرکت پست در زمان ثبت‌نام دانشگاه‌ها با استقرار در واحدهاي دانشگاهي هزينه رفت‌وآمد را مي‌کاست و دسترس‌پذيري خوبي داشت اما اکنون متقاضيان تأييديه تحصيلي براي درخواست خود بايد به دفاتر پيشخوان مراجعه کنند.

در حاليکه علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش معتقد است با اين تغيير رويه تأييديه در کوتاه‌ترين زمان، با حداقل هزينه و بدون سفرهاي درون شهري صادر مي‌شود بايد گفت که پيش‌بيني مي‌شود ميزان هزينه و سفرها افزايش يابد. شايد تنها نکته کوتاه شدن زمان ارائه خدمات باشد اما به قيمت ۸۲ درصد گران‌تر.


مرجع : تسنيم
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html